مـنـتــــدي الــرفــشـــــة
مرحبا بك زائرنا العزيز نتمني لك قضاء وقت ممتع معنا في منتدي الرفشة ولاكن المهم والذي يهمنا ويشرفنا ان تسجل معنا وتكون واحدا من اسرتنا الجميلة ولك جزيل الشكر مع تحيات /ادارة المنتدي

مـنـتــــدي الــرفــشـــــة

منتـــدى الـــرفـــشـــة يـرحــب بكـــم
 
الرئيسيةالـرفــــشــــةبحـثالتسجيلدخول

اهلا بكم في منتدي الرفشة بجميع عائلاتها ( السراطنيه _ الحماليه _ العماريه _ القاضي _ الغوانم _ العمارات )             منتدي الرفشة منتدي بلدي

لا تنس أن الله سبحانه و تعالى رقيب على ما تكتبه
المواضيع الأخيرة
» نسب قبيلة هوارة( اخوكم عاطف الهوارى )
2014-12-22, 11:55 am من طرف علاء الجبالي 25

» نعم كان هناك بشر علي الارض قبل(ادم عليه السلام)وان سيدنا ادم ليس ابو البشر
2014-12-21, 4:08 pm من طرف علاء الجبالي 25

» حصرياً - الإصدار الأخير من عملاق مونتاج الصور والفيديو Photodex ProShow 4.5.2929
2013-10-21, 3:04 am من طرف مجنون الشمال

» كن دائما على حذر
2013-04-23, 11:46 pm من طرف زائر

» أنآقـــه اللسآن
2013-04-04, 2:39 pm من طرف noha fawzy

» إذا تركت فنجان قهوتك وعدت إليه بعد فترة، حتمًا سيبرد
2013-04-01, 12:14 pm من طرف noha fawzy

» أفضل شيء عند الشباب والبنات..
2013-03-31, 9:46 am من طرف noha fawzy

» كل ماسكات التبيض للبشره والجسم
2013-03-30, 7:48 am من طرف noha fawzy

» اسبوع بس وهتحصلي علي معده مشدوده وجسم مثلي
2013-03-25, 9:51 am من طرف noha fawzy

» كثير من العظماء رحلوا
2013-03-13, 11:24 pm من طرف أ د / ناجح عمران

» http://www.facebook.com/FrashtAbwalwly
2013-01-11, 12:08 am من طرف محمدأبوالولى

» فراشة ابو الولى بعزبة البوصه
2013-01-11, 12:08 am من طرف محمدأبوالولى

» كيف تعرف المراه الخاينه
2012-12-28, 12:15 am من طرف محمد العطيه

» الرفشة تفتقد رمزا من رموزها ( المستشار \ محمد عويس ) نسألكم الدعاء
2012-12-10, 10:59 pm من طرف محمدأبوالولى

» هل قادرين علي العودة والانطلاق بقرية الرفشة لأفضل الاماكن ؟
2012-12-03, 8:34 pm من طرف علاء مهران

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
رفشاوي
 
احمد جمال مهران
 
سيف المنشاوى
 
ابو فهد البرغوتى
 
محمدأبوالولى
 
اشرف الغانمي
 
اشرف جمال
 
الكابتن بسام
 
الماجيك
 
محمود مهران
 
الساعة الان

شاطر | 
 

 المشير عبد الحكيم عامر

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
احمد الساهر
رفشاوي اسطورة
رفشاوي اسطورة
avatar

الجنسية : مصر



ذكر

السمك

مساهماتي : 149

نقاط : 78127

السٌّمعَة : 0

العمر : 28
العمل الترفيهي : شاعر

المزاج : رايق علي طول


بطاقة الشخصية
العمل الترفيهي:
1/1  (1/1)

مُساهمةموضوع: المشير عبد الحكيم عامر   2010-08-02, 3:18 pm

المشير عبد الحكيم عامر (11 ديسمبر 1919 - 14 سبتمبر 1967) كان وزير الحربيه فى مصر , واحد من الظباط الاحرار من مواليد سمالوط (المنيا). عبد الحكيم عامر شارك مع الجيش المصرى فى حرب 1948 و فى انقلاب 23 يوليه و قاد الجيش المصرى فى حرب السويس (1956) و فى حرب اليمن (1962 - 1967) و فى حرب 1967.

المحتويات [تخبية]
1 عبد الحكيم و تنظيم الظباط الاحرار
2 عبد الحكيم عامر و الجيش
3 عبد الحكيم عامر و حرب 67
4 لينكات

عبد الحكيم و تنظيم الظباط الاحرار
كان عبد الحكيم عامر واحد من الظباط اللى عاملين تنظيم جوا الجيش و مسميين نفسهم الظباط الاحرار و اللى شاركو بعدين فى انقلاب 52 و كان معروف عن عبد الحكيم عامر علاقته كانت قويه مع جمال عبد الناصر واللى بدات لما كانو الاتنين فى كلية الحقوق فكان جمال عبد الناصر و عبد الحكيم عامر زمايل فى كلية الحقوق الا انه بسبب صعوبة دراسة القانون وكلية الحقوق فمااتوفقوش فى مجال دراسة القانون - ممكن ده يفسر عداء جمال عبد الناصر لما استولى على السلطه للقانونيين - فده خلى عبد الحكيم عامر يقدم فى الكليه الحربيه و لانه كان ابن اخت حيدر باشا فاتوسط لدخول جمال عبد الناصر للكليه الحربيه و بالفعل دخلو الاتنين الكليه الحربيه سنتها وكان عبد الناصر اتقدم للكليه الحربيه فى السنه اللى قبليها الاانه ما اتقبلش , الاانه مع كون عبد الحكيم عامر ابن اخت حيدر باشا ( اللى ينطبق عليه المثل بتاع جزاء سنمار ) فده ساعدهم هما الاتنين فى دخول الكليه الحربيه وقتها

عبد الحكيم عامر و الجيش
ارتبط اسم عبد الحكيم عامر جدا بالجيش, و ده لانه مس وزارة الحربيه لفتره دخلت فيها مصر فى حروب كتير زى حرب 56 , حرب اليمن , حرب 67 , و غيرها من الحروب اللى دخلها الجيش المصرى فى دول فى افريقيا و غيرها.


عبد الحكيم عامر و حرب 67
من اكتر الاحدث اللى ارتبطت جدا باسم عبد الحكيم عامر حرب 67 و اللى مات (سواء انتحار او قتل) بعدها و بسببها و اللى حملته الاداره وقتها نتيجة الهزيمه اللى اتعرض ليها الجيش و اللى هيا فى الاساس عمل سياسى (اعلان الحرب عمل سياسى و حرب 67 حصلت بعد ماهدد اللى مسيطرين على الحكم فى مصر وقتها بقفل خليج العقبه و اللى اعتبرته اسرائيل وقتها و اعلنت ان قفل خليج العقبه اعلان حرب على اسرائيل و رغم كده قفل اللى كانو بيسيطرو على الحكم فى مصر (بعد انقلاب 52) خليج العقبه على الرغم من ان وحدات كتير من الجيش المصرى كانت فى اليمن وقتها) و القياده المصريه وقتها حملته كل الغلط اللى فى الأساس كان غلط جمال عبد الناصر فى فترتها نتيجة الهزيمه و اللى هيافى الاساس قرار سياسى كان اللى المفروض يتحاكم عليه السياسيين اللى شاركو فى الكارثه اللى حصلت لمصر و تلالت دول تانيه و هيا سوريا و الاردن و فلسطين.




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://alrafasha.yoo7.com/forum.htm
 
المشير عبد الحكيم عامر
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
مـنـتــــدي الــرفــشـــــة :: كل ما يخص الرفشة :: قسم اخبــار الـرفـشـة-
انتقل الى: