تستقبل الفتاة استقبال غير سعيد ف الامثال الشعبية يقول المثل جاني ولد اتشد حيلي واتفرد جابولي البيض بقشره قلت عايم ف الدهان يعني غرقان ف السمن البلدي جاني بنية اي بنت اتهدت اركان الحيط عليا وجابولي البيض بقشره
لكن الامثال الشعبية اذا مدحت البنات فقط لانها تقوم بخدمة الام يقول المثل اللي يسعدها زمانها تجيب بناتها قبل صبيانها
ويري المثل انه لا كرامة ولا حياة للمراة من دون الرجل يقول المثل اللي يقول مراته يا هانم الناس ترقص لها ع السلالم واللي يقول مراته ياعورة الناس تلعب بيها الكورة
ويصل لدرجة يقول فيها
ضل راجل والا ضل حيط ويقول زوج من عود خير من قعود
و مرة من غير راجل زي الطربوش من غير زر
وان المراة مالهاش غير جوزها يقول المثل نار جوزي ولا جنة ابويا
مدح المراة الشاطرة الشاطرة تعمل وترص
المراة الشاطرة تقضي حاجتها والخايبة تنده جارتها
نلاحظ ان المثل لايؤمن من المراة الا بجمالها لا يمدح عقلها احيانا يمدح اخلاقها
يقول المثل اعشق غزال والا فضهاو ان عشقت اعشق قمر
والمثل يقولك اتجوز الحلوة حتي لو جوعتك
خد الحلو واقعد قصاده وان جعت اقعد قصاده
المثل الشعبي يمدح اليبضاء حتي لو كانت بضب
حتي الاغنية الشعبية والبت بيضا بيضا بس الفلوس
ا والمثل يقولي ياريتني ياما بيضة وبضب اصل البياض ياما عند الرجال يتحب
ولان المراة تتغير ويتغير شكلها وشخصيتها سريعا يقول المثل البنات بسبع وجوه
المثل يمدح الطويلة يقول الطويلة تقضي حاجتها والقصيرة تنده جارتها
يا ويل المراة القبيحة ايش تعمل الماشطة ف الوش العكر
تبقي عورة وبنت عبد ودخلتها يوم حد
المراة تابعة كليا للرجل يقول المثل المراة لراجلها او للقبر
خدوا جوز العاقلة اتجننت خدو جوز الخرسا اتكلمت
نلاحظ هجوما علي الحموات
مثل الحما حمه
يشبهها بمرض الحمة والحما عقربة والحما وباء يعني جايبة اخر الدمار
المية والنار ولا حماتي ف الدار
لو ابتسمت حماتك خاف علي نفسك وعلي مراتك
دعا المثل بالزواج بواحدة فقط
زوج الاتنين يا قادر يا فاجر جوز التلاتة ف منتهي التباتة وجوز الاربعة تبقي خيبته مربعة
ولان المراة تعيش حبيسة الرجل ف العرف الشعبي وانها اسيرته ترتاب وتشك في امره ولا تامنه يقول المثل الشعبي يا مامنا للرجال يا مامنا للمية ف الغربال