لما واحد يكون عنده نقص يقوم يتريق ويسخر من غيره فتبص تلاقي واحد مش عارف اي حاجة ف اي حاجة يقوم يسخر من الصعيد والاغلب بيكون جاهل لان المنثثقفين يعرفون قدر الصعيد جيدا
بداية اول ما يثار ان الصعيدي بيتصرف تصرف جامد ومفهوش عقل ولا مرونة
وخلينا نقول بيقولوا الصعيدي متخلف عن الركب الحضاري اذا كنا حتقيسها كدا فكل مصر واللامة العربية متخلفة
ولا شك في هذا ولكن دعنا نلقي الضوء علي الملامح العامة للصعيدي والكلام دا مش معناه انه بينطبق علي الجميع
الصعيدي اجتماعي ودود محب للناس مضحي شهم جدع صاحب مبدا
وهذه قيم انسانية اللي مبيتحلاش بيها يبقي متخلف فكل من باع القيم الانسانية هو متخلف حتي الاوروبيين يمكن وصفهم احيانا بالتخلف عندما يدوسون علي القيم الاخلاقية
ومن هذه الزاوية نقول ان الصعيدي اكثر تقدما
النقطة الاخري وهي موضوع الكرامة الشخصية الصعيدي يموت من اجل كرامته وكبرياؤه
بينما غير الصعيدي لا يعنيه لا كرامة ولا كبريا وليذهبا معا الي الشيطان
فلما تقول الصعيدي شهم ويضحي بنفسه عشان صاحبه وغير الصعيدي ب يبيع صاحبه بخمسه جنيه
فمين هنا اللي يسخر من التاني
الامر الثاني ان مفيش حد مفهوش عيوب فاذا كان هناك عادات الثار مثلا موجودة وهي حجات
ممكن ردها الي ان لايوجد قانون رادع او حتي لوقلت انها قيم متخلفة فان ففي زجه بحرري انحلالا اخلاقيا اليس هذا تخلفا؟
وكمان يبرز الصعيد في انه هو من انار لمصر طريق النهضة عندما قاد رفاعة الطهطاوي قافلة التعليم في مصر
وستجد ان اشهر روائي مصري نجيب محفوظ ف الاصل صعيدي من اسيوط
اشهر اديب واعظم اديب ف الادب العربي قديمه وحديث العقاد
اعظم واشهر قارئ للقران الشيخ عبد الباسط من قنا
وغيرهم كثير
الامر الذي يجب ان يفخر به الصعيدي ويسخر به من غيره وهو الاعتزاز بالكرامة الشخصية
سنلاحظ ان الاستعمار العثماني استولي علي مصر الا ان الصعيد ظل عصيا علي الاستسلام
فقاوم حتي استقل الشيخ همام بالصعيد من المنيا وحتي اسوان
وهذا معنا ان الصعيديي لا يقبل غيره ان يتحكم فيه
وحتي بعد فشل الحركة الانقلابية علي الدولة العثمانية ظل الصعيد ابيا وقويا ف وجه شراسة المماليك والعثمانيين
ومع مجئ الاحتلال الفرنسي الي قنا يعرف الجميع ان اهالي ابنود بقياده البطل احمد الابنودي اذاقو الاحتلال الويل
وخرج من قنا مهزوما مقهورا
الفرق بين الصعيدي وغير الصعيدي ان الصعيدي اكثر انسانية